Annons:
Etikett05-ot-off-topic
Läst 1024 ggr
leemland
7/19/15, 10:14 PM

Bilder - Tagna eller ritade

Visste inte riktigt vilken sida jag skulle lägga det på men tycker nog ändå frågan passar på denna sidan . 
Min fråga utgår lite från tråden om Pluto här inne. Det med Upphovsrätt och CC och allt det där är ju viktigt (anser jag) och ibland är det svårt att hitta bilder. Speciellt med disneyfigurer kan det ju vara jobbigt också för just upphovsrätten och så . Men hur blir det om man till exempel själv ritar av figuren? Vi kan ju använda Pluto som förslag här. Om jag sätter mig och ritar Pluto får jag då använda den bilden hur jag vill på nätet eller jag måste ändå ha Disneys godkännande? (ber om ursäkt om inlägget är lite rörigt)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
annia1
7/20/15, 1:31 AM
#1

leemland jag vet inte utan jag skriver som jag uppfattat det. 

När det gäller kända varumärken så håller en del väldigt hårt på dom. Så när det gäller en tecknad bild så beror det nog på hur lik den är. När man tittar på bilden kan man tro att det är från disney så är det nog kört. 

För det är ju det att kända varumärken oftast har patent (av nåt slag) så bästa är nog att man skriver och frågar när det gäller kända märken.

.

leemland
7/20/15, 9:21 PM
#2

#1 Tack för ditt svar! 
Jo jag misstänkte de att de va hårdare när det gällde de stora företagen och så.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: