Annons:
Etikett07-upphovsrätt
Läst 1458 ggr
Eda
2015-04-18 11:10

Problem med tillåtelse för bildpublicering

Är det fler än jag som inte får ett vettigt svar när det gäller bildförfrågan? 

Samma inlägg som det här har jag haft i rörelsehinder iFokus. En av deras Medarbetare tyckte att frågan också skulle passa in på: Foto iFokus som på Bildbank.ifokus så däför kommer inlägget också med här.

De flesta foton och teckningar jag har i Facebook och mina bloggar: Textil och tips, handikapptips, FUNKATIPS i ICA-kuriren, ABCDE i Hemmets Journal har jag eller min familj fotograferat eller ritat. Men när det gäller hjälpmedel, båtar, böcker, kläder från butiker m.m. skriver jag numera och frågar respektive firma. 

De allra flesta, (om jag överhuvudtaget får något svar) är positiva och tycker att det är bra med gratis reklam. Vid ett enda tillfälle har jag nekats att publicera en bild och jag fick då ingen som helst förklaring varför.

Men sen är det några som ger ”god dag yxskaft-svar” d.v.s. de svarar inte på själva frågan utan t.ex. ”Oh vilken bra blogg du har”, men inte ett klart ja till bildpublicering (även om de antagligen menar det).

Jag hade t.ex. ett inlägg om ” Nyhetast motorbåtar” från Båtmässan i år inlagt i rörelsehinder iFokus, min man skrev innan till Marinmäklarna och frågade om prisuppgift och om det var okey att publicera deras båtbild om man skrev: 
”Foto: Marinmäklarna”. Han fick prisuppgifter, men inte något svar angående fotot, det plockades därför bort från inlägget i rörelsehinder iFokus. Men först efter att ha skrivit 4 ggr till Marinmäklarna kom till slut ett klart skriftligt Okey, så nu är bilden tillbaka!
Men frågan återstår, är det fler än jag som har svårt att få klara besked?

Jag funderar lite på att i fortsättningen sätta upp ett standardformulär där man kan kryssa i Ja eller Nej samt frågan vilken text det skall vara till bilden.  Och vidare nämna att får jag inget svar på detta kan jag tyvärr inte sätta in någon bild till det jag skriver om deras produkt.
Bra tror jag också det är om man nämner vilka andra firmor som gett sitt tillstånd, så de ser att man är seriös.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Niklas
2015-04-19 11:14
#1

Det kan vara så enkelt att de du frågar inte själva äger upphovsrätten till bilderna och därför inte vet hur de ska svara.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Eda
2015-04-19 12:48
#2

Det kan nog stämma ibland, men då vore det trevligt om de mejlade och berättade hur det ligger till och inte strunta i att svara.
Men  andra gånger som t.ex. när jag frågade Clas Ohlson angående bilder till ett inlägg om städning, fick jag mejla 3 ggr + chattade innan jag fick ett klart okey!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
2015-04-22 19:59
#3

I Rörelsehinder iFokus och Foto iFokus har vi nu haft diskussioner också vad som gäller bokomslag. Om någon är intresserad, gå gärna in och titta vad vi hitintills kommit fram till.
Facebook: TextilochtipsFacebook: Handikapptips

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: