Annons:
Etikett26-övrigt
Läst 1286 ggr
taylor__lambert
2015-02-12 13:52

Har jag laglig rätt till mitt material?

Vet inte vart jag ska posta denna, men eftersom denna sajt handlar mycket om lagar kring material så tänkte jag testa. Annars kan någon gärna hänvisa mig till en bättre plats.

Jag har videos som är filmade antingen av mig eller på min enhet (ipad) dessa innehåller min hund och en annan persons hund. Personen och jag var vänner förr (snart två år sedan) och jag hade då rätt att posta detta på FB utan att det var några problem och de har legat på FB sen dess, nu däremot så gjorde jag en repost (då man nu kan ladda ned sina egna videos på FB och spara dom för återanvändning) och då vart det ett jä**a liv på den människan för att dennes hund råkade vara med i videon som jag filmat med min iPad plus det att det är min hund som är med i videon och inte enbart dennes.

Har jag rättigheter att posta dessa, eller hur ligger det till? Själv tror jag väl att jag har rättighet för det är jag som filmat på min iPad och det är min hund som också är med i videon.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
AndersT
2015-02-12 20:36
#1

Det här blir ett svar med lösa funderingar, utan att jag har några hållbara juridiska fakta.

Rättigheterna du frågar om handlar om rättigheten att publicera en film på någon annans hund. 

1. Rättigheten till din film har du hur som helst, den äger du och ingen annan.

2. Om du får publicera den eller inte? Sannolikt får du det eftersom det är din film (eller om det skulle vara en bild). Det som rimligen skulle begränsa en publicering är om den skulle vara kränkande för hunden i meningen att allmänheten skulle reagera på den. Jag tror inte det räcker med att den andre hundägaren reagerar negativt. 

Publiceringar handlar också om Personuppgiftslagen (PUL) och möjligtvis kan det finnas en begränsning om personer förekommer i filmen. Någon PUL för hundar finns inte. 

Ytterligare en aspekt på detta är att jag kan inte hitta något där det skulle vara reglerat om publicering av bilder/filmer på andras hundar. Det som inte är förbjudet, är i juridisk mening tillåtet.

Du beskriver också att du hade tillåtelse att publicera filmen från början, vilket rimligen ska vägas in.

Slutligen landar jag in i att man bör ta med mellanmänskliga hänsyn, som att fråga om det är OK att ta en bild eller filma från början (vilket du gjort), vad som sedan händer kan du inte ansvara för. Däremot får du själv avgöra vad det är värt för din egen del i fråga om krångel med andra människor.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

taylor__lambert
2015-02-12 21:59
#2

Tack! Mycket bra svar det där!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: