Annons:
Etikett02-bildförfrågan
Läst 1355 ggr
vallhund
1/13/15, 11:40 AM

En fråga om LOLdogs

Jag har för mig att man får använda alla bilder på denna sajten som man vill/privat bruk, som  t ex här på iFokus, dock ej i reklamsammanhang, stämmer det?

Dom här har jag skapat, de flesta är bilder som jag lagt in på mina egna hundar:
http://profile.cheezburger.com/vallhund/lolz

Här har jag samlat mina favoriter så att jag snabbt kan hitta dom igen:
http://profile.cheezburger.com/vallhund/favorites

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
AndersT
1/13/15, 5:03 PM
#1

Innehav av en bild är vad jag vet helt OK. Det är användandet som regleras i upphovsrätten. En bild som man inte har rätt använda från början  får man heller inte använda här på iFokus.

Edit:  Men, som du skriver bilder som används inom forumet och som är OK upphovsrättsligt, kan användas inom ett forum. Alltså någon som äger en bild i forumet, kan användas av andra inom forumet.

Sedan finns en hel massa svar att ge.  Om man frågar upphovsmannen om man får använda bilden och denne ger sitt godkännande så är det givetvis OK.  Det kan vara OK att visa en bild för sin kamrater/familj, men här kan man också hamna i gråzoner. Det är OK att ha en bild och ändra den, men det är inte OK att visa/sälja den bilden om upphovsmannen inte gett sitt tillstånd.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Emo
1/16/15, 8:27 AM
#2

#1 Vad är din definition på forumet? Är det hela iFokus eller varje sajt för sig?

Var finns denna regel?  (att våra bilder ska vara tillåtna att användas av andra här)

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

AndersT
1/16/15, 8:46 AM
#3

#2    (Fråga 1 o 2) Den licens du ger en bild, ger användare möjlighet att använda en bild på eller utanför forumet.

(Fråga 3) Jag tror inte det finns (tydligt) definierat, utan utgår från praxis. 

Det brukar inte anses som ett upphovsrättsbrott om bilder som forumanvändare laddar upp och ägs av den användaren  används av andra forumanvändare inom forumet.
Att skapa bildbank handlar om att försöka få fler att förstå och ges möjlighaet att använda bildr på ett korrekt sätt.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

kattöga
1/16/15, 1:41 PM
#4

#0 Med privat bruk menas att man får printa ut bilden och göra en egen tavla av att hänga upp på sin vägg, använda som skärmbild, förvara i sin egen dator och så vidare. Men däremot att lägga upp andras bilder på en webbsida är detsamma som att sprida kopior. Och det får man alltså inte göra med andras bilder utan tillstånd.

Så svaret på frågan i #0 är alltså att ingen annan får sprida din bild på internet, trycka upp för att sprida eller sälja kommersiellt. Och om du sparar andras bilder (som jag tolkar att du menar med dina favoriter) på internet, så har du alltså begått brott enligt upphovsrättslagen.

(Se tråden Upphovsrätt på Support också.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

vallhund
1/16/15, 5:34 PM
#5

#4 Hela idén med sajten går ut på att man laddar ner bilder som man själv eller andra medlemmar kan sätta humoristiska texter till. Självklart skall man ha rätt till bilderna som man tillför sajten.

Strider sajtens funktioner för medlemmar med internationell lag om copyright?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

AndersT
1/16/15, 6:09 PM
#6

#5 Jag kan inte ge dig något klart svar, då måste jag läsa på ordentligt på just den sidan och få engelskan till för mig begriplig svenska…. men:

Uppladdat användarinnehåll kan efter tillstånd användas vad jag förstår. 

Annat innehåll, inklusive det som ägs av Cheezburger verkar inte få användas. 

När det gäller Copyright är det ett svårt begrepp, eftersom olika regler gäller i olika länder beroende på vilken konvention som gäller i ett visst land (det finns tre konventioner, Bern-, Världs- och Romkonventionen) och eventuellt vilka enskilda lagar ett land kan ha. Det kan vara mer rätt att prata om Upphovsrätt i ett svenskt perspektiv, sedan är det i regel samma sak. Men som exempel, om ett land inte skrivit under Bernkonventionen måste man i det landet använda © för att upphovsrättsskydda en bild. 

Om en användare från ett Bernkonventionanslutet land då lägger upp en bild i ett icke Bernkonventionanslutet land utan © kan en del krångel uppstå… Sedan vet jag inte hur det funkar för att eventuellt få rätt…

Summa summarum - man måste  veta vilka regler som gäller i ett land, eftersom olika länder har olika regler.

Ovanstående med reservation för att jag kan ha förstått delar fel…

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Annons:
Upp till toppen
Annons: